
 

 
 

Privy Council Appeal No. 2 of 1999 
 
(1) John Benjamin                Appellants 
(2) Mildred Vanterpool and 
(3) Sidney Gumbs        

v. 
 

(1) The Honourable Minister of Information and         Respondents 
      Broadcasting and  
(2) The Attorney General for Anguilla 
 

FROM 
 

THE COURT OF APPEAL OF ANGUILLA 
- - - - - - - - - - - - - - - - -  

 
JUDGMENT OF THE LORDS OF THE JUDICIAL COMMITTEE 

OF THE PRIVY COUNCIL 
 

Delivered the 14th of February 2001 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -  

 
Present at the hearing:- 

 

Lord Slynn of Hadley 
Lord Nicholls of Birkenhead 
Lord Nolan 
Lord Cooke of Thorndon  
Lord Clyde 
 
[Delivered by Lord Slynn of Hadley] 

 

1. Radio Anguilla is a Radio Station owned by the 
Government of Anguilla and run by a non-statutory department of 
government within the responsibility of the Minister of 
Information and Broadcasting.  It is the only secular radio station 
broadcasting throughout Anguilla, the other station being a 
privately owned station concerned with religious matters. 

2. In 1994 a radio programme was instituted called “TALK 
YOUR MIND” which enabled members of the public to telephone 
their comments as part of the programme.  Mr Benjamin, a lawyer 
and an active member of the community who had experience of 
producing a radio programme, was appointed to host the 
programme on the condition that he was responsible for its format 
and for obtaining  sponsorship.  This arrangement was made at the 
[2001] UKPC [8] 



 2

instance of the Director of Broadcasting and with the approval of 
four Ministers of the coalition government formed in 1994, 
following undertakings by the political parties in the coalition to 
free broadcasting.  The programme first went out on 19th October 
1994 and was it seems a great success.  Issues of wide importance 
to the public were ventilated and government ministers took part 
in the discussion.  But by 1996 there was much criticism of the 
government during the programme and in July 1996 the Minister 
of Information and Broadcasting suggested that the programme 
should be changed to one with discussion panels but no phone-in 
participation by the public.  Mr Benjamin considered this an 
interference with the public’s right to freedom of expression and 
was unwilling to change the format which he personally arranged 
and paid for.  The programme was then closed down which led to 
widespread criticism, indeed anger, on the part of the public.  
Subsequently, on 23rd October 1996, the programme was 
reinstated with the Minister of Information and Broadcasting as 
guest speaker. 

3. On 16th July 1997, during the programme, a question was 
raised by a caller as to the legality and propriety of the national 
lottery which had recently been set up.  Mr Benjamin expressed 
the view that the lottery was not appropriate for Anguilla and said 
that it had been turned down by the House of Assembly.  Indeed 
he said that in his view it was illegal.   A Mr Todd Washington, 
the Vice President of the Anguilla Lottery and Gaming Company 
Limited, also spoke to put his views.  The next day Mr 
Washington asked for equal time to respond to the criticisms 
made in the programme but by letter dated 17th July 1997, he 
gave notice of the company’s intention to sue Radio Anguilla and 
Mr Benjamin “for defamation, malicious intent to injure and 
destroy the economic interests of the Company in Anguilla and 
for other serious tortious actions”. 

4. The government then without discussing the matter with Mr 
Benjamin suspended “TALK YOUR MIND”.  The appellants 
applied to the High Court and, by their amended notion of motion, 
sought a declaration that the suspension of the programme was “a 
contravention, active suppression and abridgement of the First-
named Applicant’s rights to freedom of thought, freedom of 
expression and freedom from discrimination as guaranteed by 
sections 1, 10, 11, 13 and enshrined by sections 10, 11, 13 and 16 
of the Constitution of Anguilla in that:- 



 3

“(a) It constitutes a refusal by the Respondents to 
allow further debate of the issue of the lottery 
through the medium which has the widest and 
most effective broadcast dimension in 
Anguilla. 

(b) It constitutes in relation to the Applicants a 
refusal by the Respondents to allow the 
Applicants access to the medium which has the 
widest and most effective broadcast dimension 
for the debate on matters of community 
concern. 

(c) It is discriminatory in effect of the Applicants 
in the exercise of their right to freedom of 
thought and expression”. 

5. The Applicants also asked for a declaration that suspending 
the programme infringed the Applicants’ rights to freedom of 
thought and of expression; that it was in breach of the First 
Applicant’s legitimate expectation that the programme would 
continue for the benefit of himself and the Community so long as 
the social need required it; that the State so operates and controls 
the radio station that the Applicants’ access to the public 
broadcast is governed by the arbitrary decisions of the Minister 
and the Applicants’ rights to freedom of expression were or were 
likely to be contravened.  They further sought a declaration that 
the Respondents discriminated against the First Applicant and that 
the decision of the Minister with respect to the Applicants’ access 
to the radio and to the freedom of expression of views on the 
lottery constituted a contravention of the rights of the Applicants 
to freedom of thought, freedom of expression to express political 
views and to freedom of expression in general.  As a consequence, 
the decision, with respect to the suspension of the programme, 
was void and damages should be paid to the First Applicant. 

6. The Second Applicant is a Belonger by birth to Anguilla 
and a resident there.  She had been a regular listener and 
contributor to the discussions in “TALK YOUR MIND” which in 
her affidavit she says in her neighbourhood “has developed as a 
necessary part of life, a means of expressing and airing our 
concerns and of knitting the Community together”.  She passed on 
the concerns of her Community as to matters of public interest, so 
that they could be aired.  She says that “since June 1997, a large 
part of the Community has been outraged by the introduction of 
the New Lottery in Anguilla … ”. 



 4

7. The Third Applicant in his affidavit describes himself as “a 
regular member of the wide listening audience of the 
programme”.  He regularly contributed to the programme and 
used it “as an opportunity to express my views and ideas of 
prevailing circumstances in Anguilla” discussing the issues raised 
with other members of his Community. 

8. The Constitution of Anguilla provides as follows. 

Chapter I 

“Protection of fundamental Rights and Freedoms 

1. “Whereas every person in Anguilla is entitled 
to the fundamental rights and freedoms of the 
individual, that is to say, the right, whatever 
his race, place of origin, political opinions, 
colour, creed or sex, but subject to respect for 
the rights and freedoms of others and for the 
public interest, to each and all of the 
following, namely…(a) (b) (c)… the 
subsequent provisions of this chapter shall 
have effect for the purpose of affording 
protection to the aforesaid rights and 
freedoms…  

Protection of freedom of conscience 

10-(1) Except with his own consent, no person shall 
be hindered in the enjoyment of his freedom of 
conscience, including freedom of thought and 
of religion …  

Protection of freedom of expression 

11-(1) Except with his own consent, no person shall 
be hindered in the enjoyment of his freedom of 
expression, and for the purposes of this section 
the said freedom includes the freedom to hold 
opinions and to receive and impart ideas and 
information without interference, and freedom 
from interference with his correspondence and 
other means of communication. 

 (2) Nothing contained in or done under the 
authority of any law shall be held to be 
inconsistent with or in contravention of this 



 5

section to the extent that the law in question 
makes provision - 

(a) that is reasonably required in the 
interests of defence, public safety, 
public order, public morality or public 
health; 

(b) that is reasonably required for the 
purpose of protecting the reputations, 
rights and freedoms of other persons or 
the private lives of persons concerned in 
legal proceedings, preventing the 
disclosure of information received in 
confidence, maintaining the authority 
and independence of the courts or 
regulating telephony, telegraphy, posts, 
wireless, broadcasting or television; or 

(c) that imposes restrictions upon public 
officers: 

11. Provided that the provision or, as the case may 
be, the thing done under the authority thereof 
is shown to be reasonably justifiable in a 
democratic society. 

Enforcement of protective provisions 

         16-(1) If any person alleges that any of the provisions 
of sections 2 to 15 (inclusive) of this 
Constitution has been, or is being, contravened 
in relation to him (or, in the case of a person 
who is detained, if any other person alleges 
such a contravention in relation to the detained 
person), then, without prejudice to any other 
action with respect to the same matter which is 
lawfully available, that person may apply to 
the High Court for redress.” 

9. Section 13 provides for protection from discrimination on 
the grounds set out. 



 

 

The Trial Judge 
10. Saunders J. held that the Minister’s decision to suspend the 
programme on 19th July 1997 was a contravention of the 
Applicants’ rights to freedom of expression guaranteed and 
enshrined in the Constitution and protected by section 11.  He 
accepted that the idea of the programme came from Mr Benjamin 
who was Chairman of the Anguilla Democratic Party (ADP), one 
of the two Parties in the coalition government.  Mr Benjamin’s 
idea  was that the programme would fulfil a promise of open 
government made by the ADP and would allow people to express 
their views on matters of concern to the Community.  The judge 
said “the Ministers of Government, flushed with victory at the 
polls, welcomed the idea.  Already, at the level of Executive 
Council, they told Mr Benjamin, they had collectively made a 
commitment to uphold freedom of the Press and of Expression”.  
At the time that it began “TALK YOUR MIND” was the only 
interactive programme on Radio Anguilla.  It gave a chance for 
frank discussion on topics of the day and though Mr Benjamin did 
not censor the discussion he “as host, tolerated no abuse, 
defamation or personal attacks”. 
11. Following criticism of the Government, the Minister 
wished to have the open, interactive aspect discontinued.  Sanders 
J. quoted from Mr Benjamin’s affidavit (the veracity of which he 
said was unchallenged):- 

“………….the First-Named Respondent expressed 
the view that since the radio station is a Government 
station the programme should be slanted to promote 
the government of the day.  To that I respectfully 
expressed my disagreement and pointed out that the 
view was not in keeping with good journalism and 
his pre-administration expression of opinion that the 
radio station should be ‘freed up’ for open access and 
discussion”. 

12. After the reaction to the first closure the Minister gave to 
Mr Benjamin “a verbal assurance that…[he]… would not seek to 
interfere with the programme further and that it would be 
maintained in its [original] format” and in the revised programme 
the Chief Minister said:- 

“As far as….TALK YOUR MIND going off the air 
is concerned, it was ill conceived, a lot of people 
misunderstood exactly what happened and therefore 
we have proved tonight that TALK YOUR MIND 
has not been abolished.  It was never intended to be 



 7

abolished.  It was never intended to be stopped for 
that matter”. 

13. Whether or not the lottery should operate in Anguilla was a 
very controversial issue.  On 25th July 1997 the Chief Minister 
“gave an undertaking that the lottery would have to be closed 
since the Church and the community were strongly opposed to it”  
though other Ministers and politicians were apparently in favour.  
The judge found that the discussion on 16th July was conducted 
in a polite way even if at times quite heated and that Mr 
Washington was allotted ample time to put his point of view.  
Subsequent to the latter’s threatening to sue and the decision to 
suspend ‘TALK YOUR MIND’, a decision taken without any 
consultation with Mr Benjamin and without his having the chance 
to respond to the threat of litigation, Mr Washington said to the 
Director of Broadcasting that he was pleased with the 
Government’s prompt and decisive action and that he would not 
sue. 

14. Subsequently Mr Benjamin sought to have one of the 
privately owned stations carry the programme but the manager 
declined to do so on the basis that the station operated under a 
licence from the Government of Anguilla and he would not wish 
to have his licence revoked.  He despatched to THE LIGHT 
newspaper, material containing his views but the Editor of that 
newspaper declined to publish the same. (Mr Benjamin’s affidavit 
of 16th September 1997 para. 53). 

15. The judge rejected arguments that the second and third 
Appellants were trying to bring a representative action on behalf 
of the Community which was impermissible.  On the basis of the 
statements in The Attorney General v. Payne (1982) 30 W.I.R. 88 
and Reg. v. Greater London CouncilEx Parte Blackburn [1976] 
I.W.L.R. 550 he concluded:- 

“The receipt of ideas via the mass media necessarily 
has a social character attached to it.  If there is an 
interference by the State with the conveyance of such 
ideas, I cannot see that an affected individual should 
be left without a remedy merely because hundreds of 
thousands of fellow citizens are simultaneously 
hindered in their enjoyment of that right.  Any such 
citizen may come to the court to have his or her 
rights vindicated”. 

 

16. Saunders J. further rejected the argument that as Mr 
Benjamin was only a licensee with a privilege to be on the radio, 



 8

he could not bring proceedings claiming that he was denied 
natural justice in not being able to deal with the allegedly 
defamatory remarks on the basis of which the programme was 
suspended.  Moreover he rejected the Attorney General’s 
argument that the proceedings should not have been by a 
constitutional motion but by an application for judicial review.   

His conclusion was:- 

“In this case there can hardly be any doubt that 
TALK YOUR MIND was a programme on 
Government owned property that was ‘dedicated to 
public expression’.  I have no hesitation in finding 
that via TALK YOUR MIND the Applicants were 
enjoying their right ‘to hold opinions and to receive 
and impart ideas and information’.  

The decision to suspend the programme directly 
trenched on those rights.  It was calculated so to do.  
The fact that this was a purely executive act and not a 
legislative one is of no moment.  The executive 
branch of Government also has an obligation 
scrupulously to refrain from infringing individual 
fundamental rights.  In my view the Minister’s 
decision was an interference with the fundamental 
rights of the Applicants.” 

17. The decision to suspend the programme “and thereby 
interfere with people’s rights to express themselves” was 
unreasonable and unjustified.  It was, moreover, disproportionate 
since even if there were grounds for excluding a discussion about 
the lottery it would have been sufficient to exclude that.  Even in 
regard to the lottery there was no assessment as to how serious 
was the threat to sue nor was there any inquiry as to the legality of 
the lottery. 

18. Although it was unnecessary to decide the point, in view of 
his conclusion on Section 11, Saunders J. concluded that both the 
first and the second Applicants had a legitimate expectation that 
the programme would continue with Mr Benjamin as host unless 
there was some overriding public interest or national basis for the 
suspension.  He made no finding as to whether there was a breach 
of section 10 of the Constitution and he rejected the contention 
that the Applicants had shown that they had been treated in a 
discriminatory manner. 



 9

19. He ordered that Mr Benjamin should have damages to be 
assessed by a judge in Chambers and that those damages be paid 
by the Minister. 

The Court of Appeal 

20. The Minister and the Attorney General appealed on the 
basis (1) that no constitutional issue was at the heart of the case 
and that there was purely a challenge to the exercise of 
administrative discretion and (2) that Mr Benjamin had no 
fundamental right or legitimate expectation to host the 
programme.  The second and third respondents had no 
fundamental right to listen to or participate in the programme. 

21. The Court of Appeal allowed the appeal and set aside the 
judge’s order. 

22. Before the Court of Appeal, the essential argument was on 
the one side that the government was under no constitutional 
obligation to provide a platform for Mr Benjamin to express his 
views; on the other side that even if “the government may not be 
obligated to take positive action in providing the citizen with a 
platform to express his opinion but, when, as in this case, the 
government does provide one it cannot arbitrarily or 
discriminately withdraw that means”. 

23. The court rejected the argument that a radio station is a 
public place where there was a right to express views – on the 
contrary it was “property which is not by tradition or designation 
a forum for public communication.”  It was not a place 
“traditionally associated with or resembling sites where all 
persons have a right to express their views by any means at their 
disposal”: Committee for the Commonwealth of Canada v. 
Canada (1991) 77 D.L.R. (4th)  385.   

24. After considering that case and a number of other Canadian 
and American cases (e.g. Perry Education Association v. Perry 
Local Educators’ Association (1983) 460 U.S. 37 and Haig v. 
Canada (1993) 105 DLR (4th) 577,  Redhead J. A., with whom 
the other judges concurred, said;- 

“I agree and I hold that freedom of expression and 
thought are fundamental rights.  In fact I would say 
that they are sacrosanct.  They must not be interfered 
with and must be protected and jealously guarded.  
However, under the Anguilla Constitution, in my 
judgment, the right to freedom of expression does not 



 10

place a positive obligation on the government to 
provide a means for exercising that fundamental 
right”. 

He concluded that:-  

“I cannot interpret the Constitution to mean that 
freedom of expression to the Anguillan gives every 
Anguillan a free right of access to the public medium 
the radio.  If I were to so hold, in my view it would 
be a recipe for chaos.  By extension of logic, 
therefore, Mr John Benjamin has no right to free 
access to media to express his views, opinion or 
thoughts.  He was therefore granted a licence by the 
Minister of Information ‘a forum for and encouraged 
expression’.  This licence in my view was revoked by 
Administrative decision”. 

25. He held that there was no evidence that an express promise 
had been made to Mr Benjamin that he would be kept on the 
programme as host.  None of the Appellants could rely on a 
legitimate expectation.  He thus rejected the claim that there was 
either a fundamental right or a legitimate expectation. 

26. On this appeal the government relies principally on two 
points.  The first is that a radio programme is not in any event a 
public forum for communication nor (to adopt the words used in 
Perry Education Association v. Perry Local Educators’ 
Association (supra) is it property which is “by tradition or 
designation a forum for public communication”;  the second is 
that Mr Benjamin did not have a right to broadcast but only a 
licence to host this programme which could be terminated at any 
time. 

27. It seems to their Lordships, however, that the question here 
is not whether a person has a general right to time to express his 
views on radio or television.  Their Lordships are prepared to 
assume for present purposes that he does not, any more than that 
he has a general right to have a letter published in a newspaper.  
Nor is the question here whether there was any breach of a 
contract or licence when the programme was closed down.  Again 
in the absence of any evidence of a specific contract to give an 
unlimited right to continue the programme, or a right to continue 
it for a specific period or on specific conditions which have been 
fulfilled, their Lordships are prepared to assume that there is here 
no specific right under a contract or licence.  These two 



 11

assumptions do not, however, conclude the matter.  The question 
remains whether the existence of a contract or licence to broadcast 
or of a general right to broadcast are necessary conditions before 
the contravention of Section 11 of the Constitution can be 
established. 

28. Section 11 (1) of the Constitution, the principal section in 
issue, provides, subject to the derogations in subsection (2), that 
no person shall be “hindered” in the enjoyment of his freedom of 
expression, which includes the freedom to “receive and impart 
ideas and information without interference, and freedom from 
interference with … other means of communication”.  These 
sections of the Constitution must be read in the light of the 
judgment of the Privy Council in Minister of Home Affairs v. 
Fisher [1980] AC.319 where Lord Wilberforce said at page 329:- 

“Respect must be paid to the language which has 
been used and to the traditions and usages which 
have given meaning to that language.  It is quite 
consistent with this, and with the recognition that 
rules of interpretation may apply, to take as a point of 
departure for the process of interpretation a 
recognition of the character and origin of the 
instrument, and to be guided by the principle of 
giving full recognition and effect to those 
fundamental rights and freedoms with a statement of 
which the Constitution commences.” 

29. Lord Wilberforce said at page 328:- 

“These antecedents, and the form of Chapter I itself, 
call for a generous interpretation avoiding what has 
been called ‘the austerity of tabulated legalism’, 
suitable to give to individuals the full measure of the 
fundamental rights and freedoms referred to.” 

30. In Attorney-General of The Gambia v. Momodou Jobe 
[1984] AC 689 at 700H Lord Diplock said: 

“A constitution, and in particular that part of it which 
protects and entrenches fundamental rights and 
freedoms to which all persons in the state are to be 
entitled, is to be given a generous and purposive 
construction.” 

31. Their Lordships are of the opinion that circumstances may 
exist where freedom of speech, as the judge stressed the basis of 



 12

democracy, may be hindered within the meaning of section 11 (1) 
where there is no contractual and no absolute generalised right to 
speak in the way in which the individual wishes to express his 
views.  In X and the Association of Z v. United Kingdom (1971) 
38CD86 (Application No. 4575/26 Decision of 12th July 1971) 
the European Human Rights Commission, having said at page 88 
that article 10 of the European Convention for the Protection of 
Human Rights and Fundamental Freedoms (1953) (Cmd. 8969) 
could not be taken to include “a general and unfettered right for 
any private citizen or organisation to have access to broadcasting 
time on radio and television in order to forward its  opinion” went 
on:- 

“On the other hand, the Commission considers that 
the denial of broadcasting time to one or more 
specific groups or persons may, in particular 
circumstances, raise an issue under Article 10 alone 
or in conjunction with Article 14 of the Convention.” 

32. There are obviously limits to the exercise of this freedom 
even without a law falling within section 11 (2) of the 
Constitution.  Thus no one has a right in all circumstances to insist 
on holding a meeting in another individual’s house or in the 
middle of a highway in a way which impedes traffic or to use 
language intended to stir up violence or a breach of the peace.  
But the circumstances of each case have to be looked at. 

33. Whether it was legal and whether it was proper to have a 
lottery in Anguilla raised questions of serious public concern and 
controversy. In regard to the present programme it is said that the 
discussion of this topic was not launched by Mr Benjamin but was 
opened by a caller.  This in form is true though it seems from the 
transcript that Mr Washington had been alerted to the fact that the 
subject was to be raised.  On the transcript of the broadcast he 
began by saying:-  

“I want to first thank Radio Anguilla for giving me 
the opportunity tonight maybe to clear up some of 
the questions and controversy that I have been 
hearing on the information as well as some of the 
misinformation that I have been hearing”.   

34. What is more important is that it seems clear as the judge 
found that Mr Washington was more than willing to take part in 
the public discussion and was given adequate time to speak.  He 
went on:-  



 13

“I could arrange for [my father] to come on and for 
us to answer questions and to have a discussion with 
you, to give us some time to prepare and to really 
allow us to come on the air …  

If you would like for me to stay on the line and 
discuss other relevant issues I would be happy to do 
so.” 

35. This in itself reveals the importance both of the topic and 
the desire of people to have a public debate on what was either the 
only way or the most effective way open to the whole community. 

36. As the judge put it:- 

“In my view, a government owned radio station is a 
suitable and convenient medium for fostering and 
promoting free expression under the Constitution, 
subject of course, to reasonable limitations for the 
rights of others and the interest of the public…..the 
government was deliberately affording the means for 
a greater exercise by the people of their rights under 
section 11 of the Constitution”. 

37. The provisions of the International Covenant on Civil and 
Political Rights 1977 (Cmd. 6702) and the European Convention 
for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
have been relied on by the Appellants.  They show that the 
fundamental rights and freedoms set out in the Anguilla 
Constitution are widely recognised and enforced.  The importance 
of freedom of expression has also been underlined in many 
decisions of courts of the Commonwealth and of the Privy 
Council.  Their Lordships have been provided with a large 
number of reports of cases decided under these Conventions and 
under Constitutions of  Commonwealth countries.  They refer 
only to a few by way of example. 

38. Thus, in Lingens v. Austria (1986) 8 EHRR 407, the 
European Court of Human Rights recalled in paragraph 41 at page 
418:- 

“that freedom of expression, as secured in paragraph 
1 of Article 10, constitutes one of the essential 
foundations of a democratic society and one of the 
basic conditions for its progress and for each 
individual’s self-fulfilment.  Subject to paragraph 2, 
it is applicable not only to ‘information’ or ‘ideas’ 



 14

that are favourably received or regarded as 
inoffensive or as a matter of indifference, but also to 
those that offend, shock or disturb.  Such are the 
demands of that pluralism, tolerance and 
broadmindedness without which there is no 
‘democratic society’”. 

39. See also Oberschlick v. Austria (1991) 19 EHHR 389 
where it was said in paragraph 31: 

“the Court reiterates that freedom of expression 
constitutes one of the essential foundations of a 
democratic society and that the safeguards to be 
afforded to the press are of particular importance.  
Whilst the press must not overstep the bounds set, 
inter alia, in the interests of “the protection of the 
reputation and rights of others”, it is 
nevertheless………… to  impart information and 
ideas of public interest.  Not only does the press have 
the task of imparting such information and ideas: the 
public also has a right to receive them.  Were it 
otherwise, the press would be unable to play its vital 
role of “public watchdog”.  Although formulated 
primarily with regard to the print media, these 
principles doubtless apply also to the audio-visual 
media.”   

40. See also in Informationsverein Lentia v. Austria (1993) 17 
EHRR 93 and Handyside v. United Kingdom  (1976) 1 EHRR 
737. 

41. So far as cases from the Commonwealth are concerned, 
their Lordships refer in particular to Hector v. Attorney General of 
Antigua and Barbuda [1990] 2AC 312; Rajagopal v. State of 
Tamil Nadu [1995] 3 LRC 566; Belize Broadcasting Authority v. 
Courtenay [1988] L.R.C. (Const.) 276. 

42. In Rangarajan v. Jagjivan Ram [1990] LRC (Const) 412 
Shetty J said at page 424:- 

“Democracy is a government by the people via open 
discussion.  The democratic form of government 
itself demands of its citizens an active and intelligent 
participation in the affairs of the community.  The 
public discussion with people’s participation is a 
basic feature and a rational price of democracy which 
distinguishes it from all other forms of government.” 



 15

43. Reference was made to Application No. 3951/98 
McGuinness v. United Kingdom (unreported), 8th June 1999 
Application No. 3951 of 1998 E.C.H.R. where the applicant had 
been refused access to facilities of the House of Commons 
because he had not taken the oath.  It was said that he could have 
expressed his views elsewhere.  That however is a very different 
case and the dictum of the Commission on Admissibility is not to 
be taken as of general application.  It is no answer to a case like 
the present that Mr Benjamin could have discussed matters 
elsewhere. 

44. Fernando v. Sri Lanka Broadcasting Corporation (1996) 1 
BHRC 104 is nearer to the present case.  There a series of  
broadcasts on topics of public interest was planned which 
included discussion by specially invited experts but also by 
listeners on dedicated telephone lines. Mr Fernando had 
participated in these discussions.  Following criticisms of 
government ministers, the service virtually came to an end and 
when it was performed the broadcasts included little or no listener 
participation.   

45. The Constitution of Sri Lanka provides in Article 14 (1) 
that “every citizen is entitled to – (a) the freedom of speech and 
expression including publication”.  After a review of many cases, 
in some of which it was considered that freedom of speech 
implied a reciprocal right to receive information, the Supreme 
Court of Sri Lanka rejected the contention that the right to 
freedom of information simpliciter is included in the right to 
freedom of speech and expression.  The right to receive 
information was in Article 10 of the Constitution that “every 
person is entitled to freedom of thought” which was the corollary 
of freedom of speech.  Fernando J. with whom the other two 
judges agreed said at page 118:- 

“However, I have no hesitation in holding that the 
freedom of speech of the petitioner, qua participatory 
listener, has been infringed, because the stoppage of 
the NFEP prevented further participation by him.  He 
was thus in the same position as the contributor of a 
column in Visuvalingam and the plaintiff in 
Lamont”. 

46. There may be differences between the form of the broadcast 
in that case and the present and a difference in that the programme 
was part of a long series in Sri Lanka which was stopped or 
changed.  Their Lordships do not consider that the present case is 



 16

significantly different in that regard since “TALK YOUR MIND” 
was a regular programme which no one suggested needed to be 
stopped because it had run its course. 

47. In Cable and Wireless (Dominica) Limited v. Marpin 
Telecoms & Broadcasting Company Limited (Judgment 30th 
October 2000) it was accepted by the Board that “interference 
with the provision of a telecommunications service, such as that 
provided by Marpin, can amount to interfering with the freedom 
of expression of those who would wish to use that service”. 

48. Further in Olivier v. Buttigieg [1967] 1AC 115, following 
the condemnation by the Archbishop of Malta of a weekly 
newspaper the ‘Voice of Malta’, the Chief Government Medical 
Officer decreed that the entry into hospitals and branches of his 
department of newspapers condemned by the church authorities 
was “strictly forbidden”.  Upholding the decision of the Court of 
Appeal of Malta their Lordships’ Board decided that on the basis 
of the provisions of section 14 of the Constitution (whose terms 
so far as relevant are similar to those in Anguilla) even if the 
prohibition did not “prevent” the editor from imparting ideas and 
information yet it quite plainly “hindered” him in so doing and 
was an interference.  In the judgment delivered by Lord Morris of 
Borth-y-Gest it was said at page 135:- 

“Indeed it seems difficult to avoid the conclusion that 
the very purpose and intention of the prohibition was 
to hinder such imparting.  The prohibition was 
imposed in order to aid the condemnation of the 
church authorities.  In submissions to their Lordships 
it was contended that the prohibition did not prevent 
government employees from buying and possessing 
and reading the ‘Voice of Malta’ at all such times as 
would not involve their having a copy in their 
possession while on government premises.  Nor did 
it.  But that is merely to say that the most that the 
Minister thought that he could do was not effective to 
prevent government employees from reading the 
‘Voice of Malta’ if any of them were determined to 
do so”. 

49. It seems to their Lordships that the motive of the 
government in closing the programme in the present case is a 
relevant factor in deciding whether there was a contravention of 
section 11.  This is not a case where the government, as owners of 
the radio station, felt that the programme had ceased to have 



 17

sufficient audience participation or appeal.  Nor is it a case where 
there had been intended from the beginning a limited series or 
period.  As long as people were not criticising the government on 
sensitive issues, it appears that the government was content for the 
programme to continue.  The government-controlled media must, 
however, like the government, comply with section 11 just as 
must any other citizen, subject always to subsection (2) thereof.   

50. There is no doubt on the judge’s findings that the 
government in this case wished to stop discussion about the 
lottery on this radio programme.  Whether this was a particular 
example of its opposition generally on the earlier occasion to 
“phone-in” discussion programmes, whether it was because the 
government wished to stop the subject being aired and people 
being “stirred up” about it or whether it was in response to the 
threat of legal proceedings, does not seem to their Lordships to 
matter.  The government did in fact stop the expression of views 
in a radio station which the government owned and controlled and 
on a programme which, following an election promise, they 
initially wished to set up until it became inconvenient to the 
government. 

51. As the judge found, there was here an arbitrary or 
capricious withdrawal of a platform which had been made 
available by the government. 

52. Their Lordships consider that nothing advanced by the 
government establishes any of the derogations capable of 
justification under section 11 (2).  Even if such a justification had 
been put forward in respect of the discussions about the lottery, 
nothing has been said to show that the closure of the entire 
programme was “reasonably justifiable in a democratic society” 
(section 11 (2)) nor has any law been produced which makes 
provision “that is  reasonably required….for the purpose of … 
regulating… wireless, broadcasting or television”. 

53. Their Lordships are accordingly of the opinion that 
Saunders J. was entitled and right to find here that in the case of 
Mr Benjamin there had been a contravention of his rights to 
freedom of speech and expression protected by section 11 of the 
Constitution.  Mrs Vanterpool and Mr Gumbs were both denied 
access to the programme in which they had been regular callers 
joining discussions on matters of public importance and to which 
they had regularly listened.  It seems to their Lordships that both 
the second and the third appellants are clearly participating 
listeners in the sense intended in Fernando v. Sri Lanka 



 18

Broadcasting Corporation and that the conclusion of the Supreme 
Court is fully applicable to them.  Their Lordships agree with that 
conclusion in respect of participating listeners.  In those 
circumstances it is not necessary to decide whether  in the Sri 
Lanka Constitution the receipt of information “simpliciter” was or 
was not part of the freedom of speech.  The present Constitution is 
in any case different in that it expressly provides that freedom of 
expression includes “the freedom to … receive and impart ideas 
and information without interference, and freedom from 
interference with … other means of communication”. There was 
accordingly also a contravention of their rights under section 11 
of the Constitution.   

54. It is unnecessary in their Lordships’ opinion to consider 
whether in the alternative there was a breach of their legitimate 
expectations.  They agree with the learned judge’s conclusion that 
it was unnecessary additionally to consider whether section 10 of 
the Constitution had been violated and they accept his finding that 
no discrimination contrary to section 13 had been shown on the 
facts of this case. 

55. They agree also with the conclusions of Saunders J. that 
damages should be awarded to Mr Benjamin but not to Mrs 
Vanterpool and Mr Gumbs for the reasons which he gives.  They 
do not think it appropriate to make any order as to the restoration 
of the programme. 

56. Their Lordships will accordingly humbly advise Her 
Majesty that the appeal of all the appellants be allowed in respect 
of the contravention of section 11 (1) of the Constitution of 
Anguilla, the respondents to pay the appellants their costs before 
the Judge, the Court of Appeal and before their Lordships’ Board. 


