
  1

COMMONWEALTH OF DOMINICA 

DOMHCV2003/0424 

BETWEEN: 

KIERON PINARD-BYRNE   Claimant    

and 

   LENNOX LINTON    Defendants 

   ISLAND COMMUNICATIONS CORPORATION LTD 

   RAGLAN RIVIERE 

 

Before:  The Hon. Justice Brian Cottle 

Appearances: 

 Mrs. Hazel Johnson & Mrs. Lisa De Freitas for Claimant  

 Mr. Duncan Stowe & Mr. Roysdale Forde for Defendants 1 and 2 

 Dr. William Riviere for Defendant 3 

 

[2010: September 27th] 

[2011: March 22nd] 

 

JUDGMENT 

[1] COTTLE J: The claimant is a chartered accountant by profession. The first 
defendant is an investigative journalist. The second defendant operates a radio 
station, over which the first defendant made certain broadcasts. The third defendant 



  2

operates a website, styled Sir Raglan Presents, which reproduced and posted on the 
World Wide Web an article written by the first defendant. The claimant says that the 
defendants published material which defamed him. 

The words complained of. 

[2] The text of the article, entitled Professional Conduct Procedure – The KPB Version, 
is reproduced here:  

Self styled Owners Representative Keiron Pinard-Byrne must know that 
the record of squandermania and crass deception presented in the 
Layou 5 star hotel accounts as at December 31, 1999 speaks for itself. It 
was audited by KPB Chartered Accountants of which Mr. Keiron Pinard-
Byrne is chairman and CEO. It formed part of the Directors Report to the 
shareholders which Mr. Pinard-Byrne signed as Secretary to the Board. 
As Owner’s Representative, Mr. Byrne confirms in the audited 
statements that he received over 300 thousand dollars for his services 
to the shareholders of Oriental Hotel (Dominica) Ltd. His actual share of 
the audit payment and “administrative expenses” of Oriental Hotel have 
not been disclosed. The hundreds of thousands of dollars he must have 
cashed in from Dominican passport money siphoned through 
International Development & Management (IDM) have not been 
disclosed either. 

This paragon of great Irish virtue has said publicly that he became 
involved with the Layou River Economic Citizenship Programme as 
Owner’s Representative of the shareholders of Oriental Hotel in 1995. At 
that time he claims, he was merely acting on behalf of Coopers and 
Lybrand. He also disclosed that the last shareholders meeting of 
Oriental Hotel was held in 1994. How then was Mr. Byrne appointed 
owner’s representative? And who made the appointment? Keep in mind 
that shareholders of Oriental Hotel resident in Dominica have publicly 
expressed their dissatisfaction with the conduct of this gentleman and 
have rejected suggestions that he represents them. 

Notwithstanding Mr. Bryne’s assurances that he only became involved 
in 1995, Government records indicate that as far back as 1993 he was 



  3

having audiences with shareholders in his Roseau office and traveling 
to Hong Kong to clarify issues of concern. 

What he would love to hide from the public is the fact that he was up to 
his ears in service to the Grace Tung group of companies at the very 
same time that he was liquidator of the Fort Young Hotel whose 
operating assets were sold to the Chinese immigrant in a web of 
intrigue.” 

[3] The radio broadcast was made on 26th February 2002. In it the first defendant said of 
the claimant:    

“ So no one will challenge him face to face even as he plays the race 
card to perfection he talks in a phobia to perfection, he mercilessly 
insults the intelligence of Dominicans from whose passports he has 
become a major beneficiary. Tonight he is doing it again…” 

“When you go back to the record of deception in the 1999 Report and 
Accounts where they tell you all sorts of stories about the reengineered 
citizenship Programme of the Government that caused problems for 
Dominicans in Canada and so on, all these statements are not borne out 
by the facts.” 

“What Mr. Byrne and Company must do is present to the people of 
Dominica incontrovertible evidence of a revenue stream and you asked 
the question to IDM that is independent of economic citizenship 
investment. That is important because I will put it to the promoters that 
the company IDM was set up specifically to find some clever way of 
purchasing the Layou River Hotel property in the name of a company 
owned and operated by Grace Tung. That is what I am putting on them,” 

“In other words they got a cheque and it was time to distribute the 
money to the shareholders who had invested in that company. But 
interestingly, when the statement of account was presented by Coopers 
and Lybrand it did not carry 1st of February as the Chairman of Fort 
Young claimed as the date of the sale. It carried the 4th of February. 
Again the significance of the 4th of February date is that, that is the date 



  4

on which International Development and Management was incorporated 
in Dominica. Therefore the 1st of February did not exist and they could 
not have bought anything on the 1st of February. 

 [4] A little background assists in understanding the matrix out of which this matter 
arises. In 1993, the then Government of the Commonwealth of Dominica entered 
into an agreement with one Grace Tung  to develop and build a hotel on the  bank of 
the Layou river, an area of great natural beauty.  Ms Tung undertook to procure 
investors from Pacific Rim countries to purchase shares in the undertaking. In return 
for their investment these persons would be accorded citizenship in the 
Commonwealth of Dominica and passports of Dominica. A company was 
incorporated to realise the project. This company was Oriental Hotels (Dominica) Ltd 
(OHDL). 

[5] For reasons which remain disputed, the project failed entirely and many 
shareholders lost their investment. The claimant was a partner in the accounting firm 
KPB Chartered Accountants who were the Auditors of OHDL.  He also signed the 
1999 report and accounts of OHDL as Secretary to the company. It is disputed 
whether he was secretary in his personal capacity or whether his firm supplied 
services as corporate secretary.  

 

The WWW article 

The claimant’s position 

[6] The claimant argues that the words complained of mean and can only mean that he 
acted unprofessionally, unethically, and with a view to personal gain. As Auditor, he 
permitted to be published accounts (the 1999 accounts of OHDL) which are 
calculated to deceive readers of those accounts and conceal the “record of 
sqandermania” at the Layou River Hotel project.  The article points out that the 
claimant signed the accounts as secretary to the board and the accounts reveal that 
as “owners’ representative” the claimant received over $300,000 for his services to 
OHDL.  

[7] The first defendant goes on to add that the actual share of the audit payments to the 
claimant have not been disclosed nor have the “hundreds of thousands of dollars he 



  5

must have cashed in from Dominican passport money siphoned through 
International Development & Management”. As Auditor, the claimant dishonestly and 
unprofessionally allowed these facts to be omitted from the OHDL accounts. These 
words, the claimant says can only have the effect of lowering him in the esteem of 
other citizens. 

[8] The claimant also complains that the words mean that he wished to hide from the 
public the fact that he was in service to the Grace Tung group of companies at the 
same time that he acted as liquidator of the Fort Young Hotel Limited whose 
operating assets were sold to Ms Tung “in a web of intrigue”. The clear implication is 
that the claimant acted in a manner inconsistent with his professional obligation as 
liquidator of Fort Young Hotel Limited and permitted the sale of their assets to his 
employer MS Tung to the detriment of the shareholders of Fort Young Hotel. It is this 
disgraceful action that he wished to hide from the public. 

The First Defendant’s position 

[9] The first defendant admits that he wrote the offending article. He admits that he 
emailed it to several persons including the third defendant but not to the claimant. He 
says that the claimant’s case is bad for want of jurisdiction as it fails to state where 
the publication takes place. It is a fundamental principle that defamation takes place 
where and when the defamatory material is read not where it is created. In the 
absence of proof of publication the claim must fail. 

[10] The first defendant cites that case of Dow Jones and Company Inc v Gutnick [2002] 
HCA 56. At paragraph 44 of that judgement the court held: 

“It is only where the material is in comprehensible form that the damage 
to reputation is done and it is damage to reputation which is the 
principal focus of defamation, not any quality of the defendant’s 
conduct. In the case of material on the World Wide Web it is not 
available in comprehensible form until downloaded onto the computer 
of a person who has used a web browser to pull the material from the 
web server.” 

[11] The first defendant argues that the claimant has failed to show that any person saw 
or read the offending article on the website and there is no evidence on which the 



  6

court could draw any inference as to the extent if any of visits to the website. Further 
there is no evidence that anyone from Dominica accessed the website and read the 
article. The first defendant also adds that the evidence revealed a variance between 
the actual words pleaded and the words allegedly published on the website. The 
claimant was bound to apply for amendment to his pleadings to remove the variance. 
He failed to do so. I find any variance to be de minimis and likely to have been the 
result of typographical error. 

[12] The first defendant contends that the claim as set out at paragraphs two and three 
are misconceived and bad in law. Counsel argues that the claim should have been 
grounded in slander instead of libel as the words complained of are words spoken 
over the airwaves and not written or printed. The other offending words were 
published electronically. The first defendant argues that there has never been any 
judicial determination that electronic publication constitutes libel but notes that the 
authors of Defamation- Law Practice and Procedure   by David Price and Korieh 
Duodo, 3rd edition, opine that it has been generally assumed that electronic 
publication does constitute libel.  I am content to conclude that electronic publication 
does constitute libel. The law must take cognizance of the fact that electronic 
publication is fast becoming the primary means of publication. 

[13]  The First defendant also requires the claimant to establish that a large but 
unquantifiable number of persons read the offending article.  He cites the case of 
Amoudi V Birsard et al [2007] 1 WLR 113  where  Gray J reminds us that the 
claimant bears the burden of proving that the words complained of were read by a 
third party. Additionally in the present case the claimant must also show that persons 
in Dominica read the article in question. 

 

The Second Defendant’s Case 

[14] The second defendant merely adopts the arguments of the first defendant. It is 
admitted that the second defendant owns and operates the radio station over which 
the first defendant spoke the words complained of. 

THE EVIDENCE 



  7

[15]  The article published on the website of the third Defendant is stated to have been 
authored by the first Defendant. The first Defendant admits he wrote the article and 
sent it to the third defendant. It is clear that he hoped that it would be published on 
the Third defendant’s website. The Third defendant admits receiving the article by 
email and he admits publishing it on his website. He also admits that he made no 
effort to verify the truth of the contents of the article. The article remained on the 
website for more than one year.  After the present claim was filed it was removed.  

[16] The witness Parry Bellot testified that he resides in Dominica and he read the article 
posted on the third defendant’s website. The third Defendant under cross 
examination admitted that his website was accessible the world over.  It is accepted 
that the words complained of refer to the Claimant. This court considers that the 
adduced evidence shows publication of the offending articles. The article on the 
World Wide Web was available for all the world to access freely on the site of the 
second defendant. 

[17] The first defendant says that his article was based on facts and his analysis of those 
facts. He admits that he has no training in accountancy or auditing. He has not been 
trained in investigations. No one commissioned him to conduct his investigation 
which led to the article. He took it upon himself to pontificate upon the accounts of 
OHDL without troubling himself to acquire any expertise in accounting or auditing or 
availing himself of advice from an accountant or auditor. This was a course of action 
always fraught with peril. The task which the court now faces is to determine whether 
the words complained of are in fact defamatory of the claimant and if they are found 
to be so, whether there exists any lawful defences which might excuse the 
defendants’ actions. 

Natural and Ordinary Meaning 

[18] In this case the claimant relies on the natural and ordinary meaning of the words. No 
innuendoes have been pleaded. The defendants say that the claimant is really 
seeking to rely on extended meanings or legal or genuine innuendo without any such 
extended meaning or innuendo having been specifically pleaded. The failure to plead 
any innuendo results in the court being confined to examine only the meaning which 
the ordinary reasonable man to whom the publication has been made would ascribe 
to the words. The court must have reference only to the literal and universally 
accepted meaning of the words, the context and intrinsic circumstances or 



  8

environment of the publication, and general knowledge. This was made clear by then 
Chief Justice Floissac in the case of Nabarro V. Thomas Civil Appeal No 8 of 1994. 

[19] The defendants say that the words complained of do not bear the defamatory 
meanings the claimants contend and that such meanings are the product of strained, 
forced or utterly unreasonable interpretation. I cannot agree with the defendants 
view. The article published on the World Wide Web says that the claimant as auditor 
of the accounts of OHDL permitted the publication of accounts calculated to conceal 
from the public the sqandermania of OHDL and also the fact that he benefited 
personally to the tune of hundreds of thousands of dollars of Dominican passport 
money siphoned through International Development & Management.  

[20] It is an accusation of professional dishonesty and can only be regarded as meaning 
that the claimant dishonestly acquired property that belongs to the people of 
Dominica and failed to disclose this fact in the accounts either as auditor of the 
accounts or as owner’s representative. The article goes on to add that the claimant 
also dishonest in concealing that he was ‘up to his ears in service to the Grace Tung 
Group of companies at the very same time he was liquidator of the Fort Young Hotel 
whose operating assets were sold to the Chinese immigrant in a web of intrigue”.  

[21] The only meaning I can reasonably ascribe to this is that the claimant was involved 
in professionally discreditable behaviour to the detriment of the shareholders of Fort 
Young Hotel Ltd and he wished to hide this from the public. It is telling that no 
shareholder of Fort Young Hotel limited has come forward to say that he or she was 
at all disadvantaged by the way in which the claimant performed his duties as 
liquidator. 

[21] The radio broadcast by the first defendant has to be considered in the context in 
which it was made. Byron J.A put it this way in Carasco V Cenac. SLU Civil Appeal 6 
of 1994 

“... the contexts of the words are relevant for their meaning to be 
understood, and it is permissible for the context to be proved to explain 
the meaning of words complained of.” 

Against the backdrop of the continuous publicity occasioned by the first defendants’ 
publication of the results of his investigative journalism into the entire Layou River 



  9

Hotel affair and the economic citizenship program, to accuse the claimant of having 
become a major beneficiary of the passports of Dominicans must be taken to mean 
that the claimant has benefited personally from the sale of Dominican passports.  

[22] The first defendant went on to add that the claimant was involved in the 
dissemination to the public of the 1999 accounts of OHDL and that those accounts 
are a record of deception proffering “all sorts of stories” which “are not borne out by 
the facts.” This again is a clear defamation of the claimant by way of his profession. 
Even the title of the website article indicates that it is aimed at disparaging the 
claimant by way of his profession. 

Defences 

[23] The defendants all deny that the words complained of are defamatory. They also 
plead fair comment and qualified privilege. As I have indicated, I find that the words 
in their natural and ordinary meanings are defamatory of the claimant. They would 
have the effect of lowering him in the esteem of the public. They ascribe to the 
claimant criminal and professionally discreditable conduct. The defences now stand 
to be considered. 

Fair Comment 

[24] The first and second defendants say that the words complained of constitute fair 
comment. This defence applies only to statements of opinion and not statements of 
fact .In Tse Wai Hun Paul V Cheng  [2001]  EMLR 777 Lord Nicholls helpfully lists 
the ingredients of the defence of fair comment at pages 782 to 783. The comment 
must be on a matter of public interest. The comment must be recognizable as 
comment as distinguishable from an imputation of fact. The comment must be based 
on facts which are true or protected by privilege. The comment must indicate at least 
in general terms what are the facts on which the comment is being made and the 
comment must be one that could have been made by an honest  person and be 
germane to the subject matter criticized. 

[25] The absence of any of these ingredients means that the defence of fair comment is 
not made out. Counsel for the claimant argues that the words complained of are 
statements of fact rather than comment. I agree. A perusal of some of the 
statements made by the first defendant and published by the other defendants 



  10

shows this clearly. The claimant is said not to have disclosed to the citizens of 
Dominica “the hundreds of thousands of dollars he must have cashed in from 
Dominican passport money siphoned through IDM.” This is a factual imputation of 
being involved in criminal behaviour.  The claimant is said to “mercilessly insult the 
intelligence of Dominicans from whose passports he has become a major 
beneficiary.” 

[26]  The claimant is also accused of having been “up to his ears in the service to the 
Grace Tung Group of companies at the very same time he was liquidator of FYH 
whose operating assets were sold to the Chinese immigrant in a web of intrigue”. 
Again these are statements of fact. The defendants have not been able to 
demonstrate that the statements are true. No evidence of money siphoned through 
IDM has been presented and certainly there has been no evidence before this court 
that the claimant has personally benefited from the illicit diversion of the proceeds of 
sale of Dominican passports. 

[27] The defendants have also not been able to show that the audit done by the claimant 
was less than professionally done or that it failed to reach generally accepted audit 
standards. The defendants did not call any experts in accounting or audit to give 
evidence to that effect. The defence of fair comment must therefore fail. I will 
examine the issue of public interest when I consider the defence of qualified privilege 
below. 

Qualified Privilege 

[28] Reynolds privilege 

In  Reynolds V Times Newspapers Lord Nicholls listed ten matters to be taken into 
account in order to determine whether a plea of qualified privilege is available or can 
be relied on by the defendants. As put by Counsel for the Claimant in his written 
closing submissions 

“If the Defendants’ defences of qualified privilege are to have any 
chance of surviving, they must satisfy the Court, that there exists on the 
pleadings, documentary evidence, and witness statements, a sufficient 
plea and/or evidence that they acted RESPONSIBLY and had a DUTY to 
publish and broadcast the allegations made against the Claimant to the 



  11

public, and that their plea or defence of qualified privilege meets and 
passes the litmus test set out in Reynolds v Times Newspaper Ltd. In 
Reynolds v. Times Newspaper Ltd, Lord Nicholls of Birkenhead, at page 
22-23, set out 10 matters, which must be taken into account in order to 
determine whether a plea of qualified privilege is available or can be 
relied on by a Defendant. The 10 matters are; 

1. The seriousness of the allegation. The more serious the    
charge, the more the public is misinformed and the individual 
harmed, if the allegation is not true. 

2.  The nature of the information and the extent to which the 
subject matter is a matter of public concern. 

3. The source of the information. Some informants have no 
direct knowledge of the events. Some have their own axes to 
grind, or are being paid for their stories  

       4. The steps taken to verify the information 

   5. The status of the information. The allegation may have 
already been the subject of an investigation, which commands 
respect 

6. The urgency of the matter. News is often a perishable 
committee 

7. Whether comment was sought from the Claimant or some other 
person with knowledge of the facts. 

8. Whether the publication contained the gist of the Claimant’s 
side of the story 

9. The tone of the publication 

10. The circulation of the publication, including the timing. 

[29] In Bristol V St Rose Saint Lucia Civil appeal No 16 of 2005 Rawlins JA as he then  
examined the circumstances of the impugned communication and held that 
Reynolds privilege only applies to cases of publication to the whole world. In this 



  12

case the radio broadcast was to the public at large and while the article was 
published by the first defendant only to a limited number of persons he sent it to the 
third defendant intending it to be published to the world at large. The third defendant 
did so immediately upon receipt of the article.  

[30] I have no difficulty in coming to the conclusion that the failure by the first defendant 
to make any enquiries of the claimant and the third defendant’s failure to make any 
enquiries at all are factors which weigh heavily against them being able to rely on 
privilege in the sense of the Reynolds case.  

[31] In Hurst V Great  Northern Railway (1891) 2 QB 189  Lord Esher put it this way; 

“A privileged occasion arises if the communication is of such a 
nature that it could fairly be said that those who made it had an 
interest in making such a communication and those to whom it 
was made had a corresponding interest in having it made to 
them. When those two things co-exist the occasion is a privileged 
one” 

[32] Counsel for the first and second defendants argues that this case revolves around a 
matter of considerable public interest. As such there was a duty to communicate and 
a corresponding interest in the public to receive the communication. Counsel goes 
on to remind the court of the surrounding political scenario. He cites the case of 
Panday V Gordon Civil Appeal 175 of 2000 from Trinidad and Tobago.  

“Apart from this, there is also the class of persons who are not 
politicians in the strict sense but nevertheless “thrust themselves 
into the vortex of political controversy.” These “public figures” 
have less protection for their reputation than private individuals. 
This is a necessity because of the greater accountability 
demanded of those entrusted with power and with the public’s 
confidence. The effective functioning of any democracy requires 
public officials and politicians to be held up to public scrutiny 
and these persons must be taken to have accepted this as one of 
the difficulties of public life. In addition, public figures often play 
an influential role on ordering society. They often have access to 
mass media communicating and have ability and resources to 



  13

influences policy and counter criticism of their views and 
activities. Citizens have legitimate interest in the conduct of 
public figures and the right guaranteed by section 4 (e) extends 
to engaging in uninhibited debate about the involvement of public 
figures in political issues.” 

He views the claimant as having thrust himself into the vortex of political controversy. 
I have no difficulty in agreeing that the issue of the economic citizenship program 
and the Issue of the Layou River hotel project were matters of public importance. 
Indeed they were the subject of hot political controversy. But that is not what the 
present case concerns. This is a claim that the defendants have made and published 
statements defamatory of the claimant by way of his profession and by way of 
accusing him of criminal conduct. 

[33] The evidence is that the first defendant has no professional expertise to evaluate the 
claimant’s work and that no reports of criminal conduct were made to the authorities. 
The conduct of the claimant was not referred to any body with responsibility for 
oversight of the conduct of chartered accountants in their profession. In those 
circumstances can it be fairly said that there was a duty on the defendants to publish 
their assertions of wrongdoing by the claimant? The case of Vickery V Mcclean, 
Court of Appeal 125 /2000, points the way to an answer.  

[34] The court was of the view that it was demonstrably not in the public interest to have 
criminal allegations, even if bona fides and responsibly made ventilated through the 
news media. That would only encourage trial by media and associated 
developments that would be inimical to the criminal justice processes. Society has 
mechanisms for investigation and determination of guilt or innocence and it was not 
in the public interest that such mechanisms be bypassed or subverted. That is a view 
which I, too, share and commend to all local media practitioners. 

[35] From the foregoing I conclude that there was no duty on the defendants to 
communicate the words complained of and no public interest in receiving them. 

The Constitutional question 

[36] Counsel for the first and second defendants submitted that the constitution has 
modified the common law of defamation by extending the defence of privilege to 



  14

political information. He suggests that the public interest is served by treating the 
occasion as one of qualified privilege. Counsel points out that the evidence in this 
case reveals many instances of the claimant making what can be viewed as political 
utterances or involving himself in political controversies. Without listing these 
instances I am prepared to accept that there could well be a political complexion to 
some of the statements made by the claimant. The dictum of Brenna CJ in the case 
of Bellino V Australian Broadcasting Corporation (1996) 185 CLR 183 appeals to me. 

“No narrow view is taken in considering whether the publication 
containing the defamatory matter is published on an occasion of 
qualified privilege. The universal principle on which qualified privilege is 
founded, as Willes J said in Heywood V Harrison, is that the public 
convenience is to be preferred to private interests, and that 
communications which the interests of society require to be unfettered 
may be freely made by persons acting honestly without actual malice, 
notwithstanding that they involve relevant comments condemnatory of 
individuals.” 

[37] The Constitution of Dominica in common with the constitutions of most Caribbean 
states affords protection to certain fundamental rights and freedoms. Section 10 (1) 
gives an individual the freedom to communicate ideas and information without 
interference (whether the communication be to the public generally or to any person 
or class of persons). Subsection (2) subjects that freedom of expression to any law 
reasonably required for the protection of the reputations of other persons. The 
constitution allows for freedom of expression but that does not permit the abuse of 
that freedom to damage the reputation of other individuals. 

[38] I have already concluded that the common law does not permit the public 
dissemination of untrue statements defamatory of another. Can the constitutional 
provisions now be prayed in aid to excuse otherwise impermissible conduct on the 
grounds that such behaviour is in the public interest? I think not.  Lord Rodger of 
Earlsferry, in the judgement of the Privy Council in Worme and Grenada Today V 
Commissioner of Police PCA 71 of 2002 from Grenada puts it this way.  

“Reputation is an integral and important part of the individual. It 
also forms the basis of many decisions in a democratic society 
which are fundamental to its well being: whom to employ or work 



  15

for, whom to promote, whom to do business with or to vote for. 
Once besmirched by an unfounded allegation in a national 
newspaper, a reputation can be damaged forever, especially if 
there is no opportunity to vindicate one’s reputation. When this 
happens, society as well as the individual is the loser. For it 
should not be supposed that protection of reputation is a matter 
of importance only to the affected individual and his family. 
Protection of reputation is conducive to the public good. It is in 
the public interest that the reputation of public figures should not 
be debased falsely. In the political field, in order to make an 
informed choice, the electorate needs to be able to identify the 
good as well as the bad. Consistently with these considerations, 
human rights conventions recognize that freedom of expression 
is not an absolute right. Its exercise may be subject to such 
restrictions as are prescribed by law and are necessary in a 
democratic society for the protection of others. The protection of 
good reputation is conducive to the public good.  It is also in the 
public interest that the reputation of public figures should not be 
debased falsely.” 

I conclude that the provisions of Section 10 of the constitution do not operate to extend the 
defence of qualified privilege to these defendants and that they are liable to the claimant for 
the defamatory statements they have made and published respectively. 

[39] For the purpose of completeness I will examine the position of the third defendant 
and the arguments addressed on his behalf. As can be readily understood from what 
I have said before the defence of qualified privilege does not avail the third 
defendant. He had no interest in publishing statements alleging professional 
misconduct and criminality in the defendant. He made no efforts to check the 
accuracy of the statements before publishing them on his website for the whole 
world to access free of charge.  

[40] Counsel for the third defendant argues that this shows at most negligence on the 
part of the third defendant and no malice can be ascribed to him. He also points to 
the disclaimer appearing on the third defendant’s website. Firstly, the disclaimer is of 
no effect. As Blenman J did in the case of Mansoor et al V Glenville Radio Ltd 



  16

ANUHCV2004/0408 I hold that the disclaimer does nothing to protect the third 
defendant from liability for defamatory statements that he has published. In this case 
it is even worse. The disclaimer says that every effort will be made to identify the 
authenticity of reports published but the evidence of the third defendant is that he 
made absolutely no efforts to authenticate the statements in the article before he 
published.  

[41] Secondly the issue of malice is immaterial where there is no duty to publish the 
statement. And lastly even if there had been such a duty to publish, the indifference 
to the truth or falsity of the article demonstrated by the immediate publication without 
any effort at verification amounts to malice. To adopt the words of Rawlins JA (as he 
then was), in the Bristol V St Rose case, “he failed to do so, and, accordingly lost the 
defence of qualified privilege”. 

Damages 

[42] The defendants, especially the first defendant, remain unapologetic. He continues to 
insist that his statements were based on facts, revealed by his very “thorough“ 
investigation, although at the trial no evidence was led to establish the truth of those 
statements. His demeanour in the witness box was more consistent with personal 
animosity towards the claimant rather than an unbiased search for truth. The overall 
tone of the offending publications also reeked of rancour rather than even handed 
reporting. 

[43] The court also cannot be blind to a growing disturbing tendency of the part of some 
local media practitioners to make reckless and very unfortunate statements without 
any factual foundation. In societies such as ours there is a tendency to conclude that 
statements made in the media are to be believed. The mass media is largely trusted 
and consequently wields much influence. With such great power should also come 
commensurate responsibility. 

[44] The second defendant was content to rely on the case of the first defendant. The 
third defendant has removed the offending article from his website albeit late in the 
day. The website was not a profit making venture. He was not the author of the 
article but he opted to publish it unchecked.  



  17

[45] In arriving at an appropriate award I must look at the gravity of the libel, the extent 
and manner of its publication as well the relationship of the claimant to those to 
whom the defamatory material was published. I must also consider the defendants’ 
refusal to apologize and the first defendant’s persistence with the defence of 
justification. Other factors to be born in mind include the probability of loss of 
earnings by the claimant. The defamatory statements are also of the claimant by way 
of his profession and impute criminality to him. 

[46] When I take these into account and I consider awards in other recent defamation 
matters before these courts the award to the claimant is as follows. The first and 
second defendants will pay damages to the claimant in the sum of $50,000.00 each 
The award against the third defendant is in the amount of $10,000.00. The first and 
second defendants will pay prescribed costs in the sum of $14,000, each while the 
third defendant will pay costs of $3,333.33. 

I close by expressing my gratitude to all counsel involved for their assistance in this matter 
and an apology for the delay in delivering this judgement. 

 

 

          Justice Brian Cottle 

          High Court Judge 


